Как да си изберем фотограф?

На първо място трябва да определите, какво желаете от вашия фотограф? Това е основното, което ще ви ориентира, понеже може много фотографи да отговорят на очакванията ви, но може и само един да го постигне. Определете си, кое във фотографията е важно за вас. Например, заснемане на детско парти – при него няма да се нуждаете от специален сценарии, децата са прекрасни, празнично облечени, веселят се естествено.

В общи линии всеки фотограф може да покрие критериите за заснемане на детско парти. Достатъчно е да разгледате кадри в движение на други заснети деца, за да ви стане ясно дали фотографът може да се справи. Понеже по време на детско парти и събития с много движение е важно моделите да не са размазани до неузнаваемост.

Ако обаче искате частна фотосесия, вашите изисквания към фотографа ще нараснат. Дали искате близък план, размазан фон или всичко да е на фокус? Дали фотографът разполага с необходимата техника за постигането на всички желани ефекти? Поискайте фотографии за да се убедите във възможностите. Също нещо много важно по време на частната фотосесия е фото студиото да разполага с графичен дизайнер или самият фотограф да владее употребата на програми за графични редакции. По този начин може да получите уникални фото снимки, в които единственото реално нещо да сте вие.

В Моето Фото можем да изпълним перфектно това условие, понеже фотографът ни е с над десет годишен стаж, като графичен дизайнер и редактор. Още преди заснемането на кадъра може да се планува, какво точно ще се извърши с него по време на постобработка. На практика, ако фотографът владее фотошоп в съвършенство, е почти невъзможно да нямате прекрасни кадри. Казвам „почти“, понеже наистина има снимки, с които нищо не може да се постигне.

Определете времето, за което ви е нужен фотографът. Много често клиентите смятат, че фотографът ще им е нужен за много по-кратко време от самото събитие. В последствие се оказва, че има още моменти за заснемане, но фотографът е запланувал остатъка от свободното време. Затова бъдете наистина конкретни, защото в много случаи, дори да искате, няма как да остане за по-късни снимки. Обсъдете с вашия фотограф, какви са ключовите моменти на събитието, за да сте сигурни, че ще се вместите в желаните от вас часове. Фотографът, като човек с опит, ще ви каже, това възможно ли е и дали да се презастраховате с допълнителен час заснемане. Имайте предвид, че пакетната цена е по изгодна от цената на час.

Според моята практика, най-лесно е да си избереш фотограф по метода на изключването. Когато попитате дали е свободен за вашата дата, става ясно дали има нужда от останалите уточнения. Затова първо започнете с датата. Когато фотографът е зает, може да ви предложи друга дата, но най-често вие не можете да смените поканите и графика си. Ако фотографът е свободен, може да обсъдите всичко останало и да прецените дали това е вашият фотограф.

Тема на заснемане – срещали ли сте снимки, които много ви харесват, чужди сватби, лични фотосесии в които определено има идея и замисъл? Това се постига чрез режисьор, който дава насоки и идеи за реализация, след като вие ясно сте заявили, че искате фотографиите ви да имат умисъл. Много е трудно без предварителен план да се постигнат онези зашеметяващи снимки, които вие харесвате по разни форуми, арт групи и т.н. Ние разполагаме с отделен режисьор, но понякога би могъл тази роля да изиграе и фотографът, въпросът е, че неговото мнение се базира на опита, а той понякога се приповтаря с предишните му трудове. Режисьорът има индивидуален поглед над всяка ситуация. Неговата работа е да създаде нещо ново! Когато има режисьор задължително трябва да има една среща преди самите снимки, отделно имайте предвид, че за да се постигне някакъв специален момент, обектът на заснемане трябва да влезе изцяло в желаната роля. При режисираните снимки е добре да отделите повече време, колкото по-сложен е сюжета, толкова по-дълга е фотосесията. Иначе за една ситуация – 20-30 кадри – около 2 часа снимки са достатъчни.

Всички подробности по фотосесията се уточняват предварително! Ние сме гъвкави, но понякога времето не ни го позволява. Затова, каквото и да ви вълнува преди снимките, се съобщава още на предварителния разговор.

Относно постобработката на снимките, това е по желание на клиента. Има събития, които не се нуждаят от допълнителни корекции на фотографиите. Моя основна цел, като фотограф винаги е била, да мога да снимам прекрасно, без да ми се налага да коригирам след това кадрите – та те са толкова много? Отделно, че сумата няма да бъде никак приятна, а и защо да плащате за корекции, затова че фотографът не е направил правилната експонация и експозиция? Едно детско тържество няма нужда от никаква постобработка. Децата се движат много и ако снимките са размазани няма сила която да ги оправи! Отделно те сами по себе си са толкова прекрасни, че какво да им редактираме?

Друг е въпросът, когато фотографията е режисирана. Винаги ще има какво да се добави, да се изреже и да се оправи по кадъра, понеже много пъти идеята е за Париж, а снимаме в Пловдив. Така че, тогава влиза в сила графичния дизайнер, който би трябвало да може да направи чудеса!

Цялата тази информация я правим достъпна за вас, за да знаете какво да изисквате, какво да спестите и какво да очаквате от фотографа. Не се примирявайте нито с по-малкото нито с прах в очите! Ако цената е висока поради някакви екстри, задайте си въпросите, какво ви е нужно и дали ви трябват екстри, за да заснемете 100 годишния юбилей на баба ви.

На последно място искам да отбележа какво е редно да получите като снимки от вашия фотограф и никога не се съгласявайте за по-малко. Това е единственото условие, което аз не бих приела за допустимо, а именно снимките, които ще получите да са по-малки от 300 ppi с размер приблизително 5000х3000 пиксела. Всичко по-малко от това е обида към вас и труда ви да запечатате празника. Светът на фотографията не е само Фейсбук и албума в телефона ви. Снимка с по-малък размер не съответства нито на цената, която ще платите, нито на този който снима и се нарича фотограф. Освен способностите, които има операторът зад камерата, много е важно какви възможности има самата техника. Може би ще срещнете фотографи, които ще ви питат за какво са ви тези пиксели, с такива формати? Ще ви дам само един пример: Изпращат ми „професионална“ снимка, направена от платен фотограф /не от приятели и роднини/ от която искат да разпечатаме А4 формат, за да бъде рамкирана за подарък. Снимката, за която клиентите ми са платили хонорар беше 72 ppi, което позволява да бъде разпечатана 10х15 см. За да бъде отпечатана в А4 формат, са нужни още ред редакции, които биха оскъпили кадъра, освен това не винаги се отразяват благотворно на снимката. Как е възможно да платиш за снимки, които не стават дори за А4 формат разпечатване?

Следващата статия относно приложенията на снимките, ще разисквам тази тема на дълго. Дори да не ви трябват никога тези числа, факт е, че фотографите със сигурност ще ви вземат пари, като за професионалисти! Тогава си искайте професионалните кадри! Честно е нали?

Контакти

Печатна база:
тел.: 0884 406 295
ел. поща: info [at] moetofoto.com

Пон-Пет: 9:00-18:00
Събота: 10:00-16:00
Неделя: 10:00-14:00

Промоции и новини

Абонирайте се за нашите ексклузивни оферти и промоционални намаления.